Friday, September 11, 2009

Doa Pengukuh Ibadah Di Bulan Puasa



oleh: Khadher Ahmad

Doa memainkan peranan penting sebagai satu bentuk permohonan dan pengaduan kita kepada Sang Pencipta (Allah s.w.t). Bahkan, Allah s.w.t juga sangat menggalakkan hambanya untuk berdoa. Firman Allah s.w.t:

وَقَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
Maksudnya: “Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu.”(Surah Ghafir:60)

Maka, sempena bulan Ramadan yang mulia ini, adalah wajar bagi setiap Muslim untuk terus dan senantiasa berdoa memohon apa sahaja kepada Allah SWT. Sudah pasti kita selaku hamba-Nya akan sentiasa memohon keampunan yang merupakan suatu nikmat yang sangat besar. Apabila seseorang mendapat pengampunan dari Allah SWT dari segala dosanya maka tiada lagi yang diharapkan kecuali tunduk dan sangat bersyukur di atas nikmat tersebut. Moga-moga pengampunan tersebut menjadi modal untuk terus beribadah dan mendapat di akhirat nanti ganjaran yang kekal abadi iaitu syurga yang penuh kenikmatannya.

Maka, bertepatan dengan bulan yang penuh barakah ini dan sekarang pada fasa ketiga iaitu sepuluh terakhir Ramadan yang terdapat di dalamnya suatu malam yang terlebih baik daripada seribu bulan beribadah iaitu Malam Lailatul Qadar, maka adalah wajar untuk kita terus menerus beribadah dan berdoa kepada Allah SWT. Dalam pada itu, memperbanyakkan bacaan al-Quran dan bertadabbur maknanya adalah sangat digalakkan memandangkan ia bertepatan dengan penurunan al-Quran dalam bulan ini. Firman Allah SWT:


Maksudnya: "
Bulan Ramadan yang diturunkan pada al-Quran." (al-Baqarah 2: 185)

Dan firman Allah SWT:

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4) سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)

Maksudnya: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar. Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!” (surah al-Qadr: 1-5)

Maha Suci Allah yang Maha Agong, ia adalah suatu nikmat yang sangat manfaat buat hamba-hamba Allah yang sedar siapa dirinya. Orang-orang Islam yang berpuasa dengan penuh keimanan pasti akan berjaya mencapai target yang disebutkan oleh Allah SWT dalam firman-Nya pada ayat 183, surah al-Baqarah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya: "Wahai orang-orang Yang beriman! kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa."


Target yang dimaksudkan adalah untuk mencapai tahap ketakwaan yang kukuh kepada Allah SWT pada bulan ini. Adakah puasa yang dilaksanakan oleh kita, benar-benar mampu memberi satu penilaian takwa yang sebenar kepada Allah SWT? Tepuk dada tanya lah dan hisablah diri masing-masing.

Akhir sekali, berdoalah wahai sekalian anak Adam, agar kita mampu bergelar hamba-hambaNya yang benar-benar bertakwa. Kerana ketakwaan itulah yang membezakan tahap keimanan setiap Muslim dan ketakwaanlah yang akan memberi kejayaan yang besar di dunia dan akhir.

Ramadan Kariim.

No comments: