Thursday, March 8, 2012

HUKUM SEMASA DALAM RAWATAN ISLAM: ISU TERHADAP PENGAMALAN KAEDAH “SCANNING” DALAM RAWATAN PENYAKIT GANGGUAN MAKHLUK HALUS

Khadher Ahmad[1]

Dr. Rushdi Ramli[2]


Abstrak

Rawatan Islam atau Pengubatan Islam merupakan satu pendekatan dalam rawatan penyakit yang kini berpesat kini. Ia menjadi satu rawatan alternatif dalam rawatan pelbagai penyakit khususnya penyakit yang berpunca daripada gangguan makhluk halus seperti jin dan syaitan. Kaedah “scanning” atau kaedah mengimbas dan mengesan kehadiran makhluk halus dalam tubuh pesakit adalah salah satu daripada teknik yang diamalkan di pusat-pusat rawatan Islam dalam rawatan penyakit tersebut. Walau bagaimanapun tiada nas yang secara jelas menerangkan hukum terhadap pengamalan kaedah rawatan tersebut. Artikel ini bertujuan untuk meneliti pandangan ulama dan membuat kesimpulan hukum yang tepat berhubung dengan pengamalan kaedah “scanning” dalam rawatan penyakit sama ada ia dibenarkan ataupun dilarang berdasarkan landasan hukum Islam. Hasil penelitian mendapati bahawa kaedah “scanning” bagi mengesan kehadiran makhluk halus dalam tubuh pesakit adalah terdiri daripada dua pandangan yang berbeza iaitu; [Pertama] Dibenarkan apabila kaedah scanning itu dilakukan dengan menggunakan ruqyah-ruqyah yang dibenarkan, tidak ada dakwaan salah yang berhubung dengan perkara ghaib, tiada percampuran dengan unsur maksiat dan tidak menyerupai amalan perbomohan yang salah; dan [Kedua] Diharamkan apabila dalam proses rawatan tersebut, perawat melakukan amalan yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti berlaku perkara maksiat, mendakwa mengetahui perkara-perkara ghaib dan menyerupai amalan perbomohan.

Kata Kunci: Rawatan Islam, kaedah “scanning”, gangguan, makhluk halus.



[1] Fellow SLAI merangkap pelajar Ijazah Tinggi di Jabatan al-Quran & al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya Kuala Lumpur yang sedang menyiapkan tesis PhD. (Emel: kbd1997@gmail.com)

[2] Penyarah di Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya Kuala Lumpur. (Emel: sufism@um.edu.my).

Nota: Artikel penuh boleh dapatkan daripada penulis. Artikel ini telah dibentangkan dalam Seminar Hukum Islam Semasa VII anjuran Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya pada 14-15 Disember 2011.

No comments: