Monday, March 17, 2008

TERHAKISNYA HIKMAH DALAM MINDA


TERHAKISNYA HIKMAH DALAM MINDA

BEGINI…Tahu semata-mata dalam apa juga perkara BELUM TENTU cukup membantu dan menolong untuk dapat melaksanakan sesuatu. Contohnya seorang Doktor tahu bahawa merokok itu membahayakan kesehatan, namum dia sendiri merokok. Kemudian orang mengethaui tentang ilmu agama bahawa minuman keras yang memabukkan itu hukumnya haram, namum kenyataannya mereka dengan bangga masih juga tetap meminum minuman tersebut(kebarangkalian ianya berlaku terhadap sebilangannya-Nauzibillah-Wa’lahualam).

Kita lihat juga sebahagian para seniman yang selalu menganggungkan nilai-nilai kebenaran bahkan ikut berdakwah melalui karya seninya, malah meraka pun menjadi pecandu dadah dan ganja.

Pembuat hukum mengerti tentang segala aspek hukum, tetapi mereka juga melanggar hukum Saksi kebenaran berbuat dusta, para penjaga keamanan malah mengganggu ketenteraman. Tahu dan memiliki ilmu tentang sesuatu itu memang tidak menjamin kita semua untuk dapat melakukan menurut pengetahuan yang sebenarnya.

Kita semua mengakui bahawa filem yang bersifat seks dan lucah itu menimbulkan kemudaratan terhadap diri sendiri. Tetapi masih ada yang menikmatinya sampai larut malam. Para pemuka agama dan mengerti tentang agama malah banyak yang berjudi, rasuah, makan harta anak yatim, berzina dan sebagainya. Apa mereka tidak mengerti tentang HUKUM? Atau kerana mereka tahu tentang hukum, mereka menjadi bertambah mudah melakukan itu semua? Mereka berfikir, setelah melakukan itu semua, mereka boleh bertaubat. Alangkah rendah dan KERDILnya MENTAL umat Islam semacam ini, berusaha mencari kesempatan di celah-celah kemudahan yang mereka perolehi.

Sepertimana yang ingin diperkata..Begini..Binatang sahaja yang tidak mempunyai akal tahu membezakan mana yang halal dan mana yang haram. Lihat sahaja kucing. Dia akan makan dengan apa yang anda berikan kepadanya dengan tangan kita, sambil duduk di sisi kaki kita, mengeong dan menjilat-jilat. Tetapi kalau terlintas di hatinya untuk mencuri makanan, maka akan lain sikapnya. Dia pergi melihat ke kiri dan kanan, kemudian baru diambilnya sepotong ikan, terus dibawa lari untuk dimakannya di tempat yang sepi dan sunyi. Semuanya itu adalah tingkah laku yang menunjukan bahawa kucing itu tahu benar mana makanan yang halal dan mana yang haram. Pada hal kucing adalah seekor binatang(haiwan), dia tidak belajar ilmu Fiqh, serta ilmu keagamaan lainya. KENAPA manusia yang belajar dan berpendidikan tinggi masih mahu mencuri,makan rasuah,berbohong,Menipu,Makan harta anak-anak yatim dan sebagainya?

Jadi jelaslah, tahu, mengerti dan mempunyai ilmu itu bukanlah kunci maupun lesen keperibadian kepada setiap orang. Tetapi Motivasi, KEMAHUAN dan TEKAD yang kuat untuk melaksanakan pengetahuan itu tadi yang dapat membentuk keperibadian. Jadikan ilmu yang ada dalam diri masing-masing kita menyatu dalam sanubari. Sehingga menghasilkan perasaan benci terhadap sesuatu yang berdosa, kemudian berusahalah untuk menolaknya.

Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:-
Bersungguh-sungguhlah kamu di jalan Allah S.W.T. itu dengan sebenar-benar kesungguhan: (Surat Al-Haj; ayat 78)


Dan

Bukan dengan melalaikannya, kerana orang-orang yang bersungguh-sungguh di jalan Allah S.W.T., benar-benar akan dipimpin Allah S.W.T. di jalan-Nya” (Surah Al-Ankabut; ayat 69)

Seandainya hikmah dan ilmu pengetahuan telah terhakis dari diri seseorang maka hancurlah harapan dan punahlah KETENANGAN JIWA dan MENTAL. Hiasilah ilmu itu dengan iman agar ia menghasilkan hikmah yang membantu KETENANGAN MINDA.


BUTA DENGAN AKHLAK YANG MULIA


KEJAHATAN dan KEMAKSIATAN itu bagaikan lingkaran yang berputar-putar dengan membahagikan bahaya-bahayanya kepada setiap orang yang berada di sekililingnya. Dia terus berputar-putar sehingga kepada orang yang melakukan kejahatan itu sendiri menerima bencana atau musibah daripada kejahatan yang dilakukannya.

Akhlak yang mulia merupakan hasil daripada ilmu dan motivasi yang kuat. Yang dapat membentuk keperibadian yang sesuai dengan tuntutan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. Betaapapun kadangkala kita lihat seseorang itu begitu tekun dan rajim dalam mengerjakan ibadah, seperti Solat, Puasa, bahkan dikenal orang sebagai Ustaz maupu Ustaza, namum belum tentu dari apa yang ia lakukan itu merupakan gambaran bahawa hati dan akhlaknya seperti yang kita lihat.

Akhlak yang mulia di samping harus dibuktikan dengan bentuk amalan dan tingkah laku yang terpuji, juga harus tergambar didalam sanubarinya rasa ikhlas, penyayang, belas kasihan terhadap orang lain, pemaaf, senang membantu dan sebagainya. Sehingga antara hati dan perbuatannya menjadi seirama dan senada dalam kehidupannya sehari-hari.

Akhlak yang mulia didalam Islam, tidak menyangkut kepada sati aspek sahaja, namum melibatkan banyak aspek. Baik akhlak kepada Allah S.W.T., Yang Maha Agung yang menciptakan segala yang ada di ala mini maupun akhlak kepada sesama makhluk lainya.

Para ulama sering mengatakan, bahawa kejayaan suatu bangsa tergantung kepada keteguhan akhlak, budi pekerti, atau moral bangsa itu sendiri. Selalunya kita dengar dala bentuk-bentuk Syair Arab yang berbunyi; “ Sesungguhnya suatu bangsa itu tegak selama akhlaknya masih tegak, dan jika akhlaknya runtuh maka runtuh pulalah bangsa itu(jadi fakir-fikirkan lah teman-teman ku yang ku sayangi lagi ku hormati seadanya)


Berakhlak kepada Allah S.W.T. ertinya kita harus melakukan segala yang disuruh-NYA dan meninggalkan segala yang ditegah-NYA. Mengerjakan ibadah kepada Allah S.W.T. hendaklah dengan jiwa yang IKHLAS, tidak dilakukan dengan cara terpaksa. Rasa ikhlas itu merupakan gambaran bahawa kita telah berakhlak yang mulia terhadap Allah S.W.T. Bukan sebaliknya mengerjakan ibadah kerana terpkasa. Orang yang semacam ini akan menerima kemurkaan dari Ilahi.

Firman Allah S.W.T yang bermaksudnya:-
Dan katakanlah, “ Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka barangsiapa yang ingin beriman hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin kafir biarlah ia kafir. Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orang-orang zalin itu neraka.” (Surah Al-Kahfi; ayat 29)

Dalam berakhlak kepada Allah S.W.T., Allah S.W.T. memberikan kebebasan kepada manusia. Apakah ingin tergolong dari orang-orang yang beriman atau ingin masuk ke dalam golongan orang-orang yang ingkar. Kerana setiap kelompok dari golongan tersebut akan menerima pembalasan hidup akan diberikan Allah S.W.T kepadanya kelak. Namun jik kufur tunggulah azab Allah S.W.T itu akan datang menimpanya.

Begitulah juga makhluk dengan sesama manusia, kita disuruh oleh Allah S.W.T. untuk mengadakan hubungan yang baik. Mengadakan hubungan tali persaudaraan dan persahabatan, sehingga akan menumbuhkan rasa kasih saying antara satu dengan yang lain. Sehingga jiwa kezaliman dan dengki terhadap sesame kita akan hilang. Kerana fitrah manusia itu tidak lepas dari memerlukan BANTUAN dan PERTOLONGAN dari orang lain. Baik dalam bentuk keperluan hidup maupun pertolongan dalam bentuk cinta dan kasih sayang.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud;
Sesungguhnya seluruh orang mukmin itu adalah bersaudara” (Surah Al-Hujrat, ayat 10)

Kerana itu kita harus menjalinkan persaudaraan itu secara lebih kukuh..


Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
Hai manusia, sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari lelaki dan wanita dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bergolong-bergolongan agar kamu saling mengenal satu dengan yang lainnya. Sesungguhnya yang paling mulia antara kami di sisi Allah S.W.T. adalah yang paling takwa kepada-Nya” (Surah Al-Hujrat ayat 13)

Akhlak terhadap diri sendiri perlu juga diperhatikan. Menyayangi diri sendiri dengan jalan mencegah bahaya yang mungkin datang. Baik dari segi jasmani maupun rohani. Dari segi jasmani hendaklah dijaga dengan sebaik mungkin, dengan cara membersihkannya dan menggunakan pakaian yang juga bersih dan lain-lain. Kemudian rohani hendaklah dibimbing dengan jiwa agama yang mendalam sehingga menjadi orang yang berguna di sisi masyarakat, bangsa, Negara dan agama.

Begitu juga akhlak dengah makhluk lain seperti tumbuhan dan haiwan. Jika kita tidak menjaga keseimbangan lingkungan maka akan terjadilah berbagai musibah dan bencana yang akan menimpa umat manusia. Seperti BANJIR, tanah runtuh, kebakaran dan sebagainya. Semuanya terjadi lantaran tangan manusia itu sendiri. Kerana tidak memiliki akhlak yang baik terhadap makhluk hidup yang lain, ianya disebabkan terlalu mementingkan diri sendiri. Dengan menjalinkan hubungan yang hormoni terhadap Allah S.W.T., sesame manusia, makhluk lain dan diri sendiri akan membuahkan keluhuran budi pekerti dan ketenangan jiwa yang menjadi sumber kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.


Semoga bahan ini bermanfaat bagi kita semua dalam menghadapi dugaan dan senantiasa menghiasi peribadi dengan sifat kesabaran.


dipetik dari tulisan:


Kamarul
26 Zulkaedah 1428
8hb December 20027@Sabtu
Otsubo-Honmachi Nishi-ku,Osaka,Japan



"SEMOGA IA MENCAMBAH DAN MEMBUKA MINDA KITA"

No comments: