Monday, September 17, 2007

SALAM RAMADHAN


Salam Ramadan untuk semua..

Rasanya belum terlambat lagi untuk saya menggunggapkan secebis ucapan salam "ahlan wa sahlan" buat bulan yang mulia dan bulan "al-Muntazar" iaitu bulan yang ditunggu-tunggu oleh sebab keberkatan yang ada padanya.

Sudah berlalu (ketika keterangan ini ditulis) empat hari dalam bulan Ramadan yang mana empat hari yang berlalu itu, terlalu pantas dirasakan. Seolah-oleh baru sehari kedatangannya. Mungkin kepantasan masa kini tidak dapat diukur dan mungkin berlalunya masa kini tidak seperti dulu lagi, kepantasannya lebih dari apa yang dirasakan dahulunya. Namun, apakan daya, kehidupan perlu terus berjalan dan pergerakan perlu diteruskan.

Dalam usaha pelaksanaan ibadah puasa, sudah tentu kita perlu jelas dan mengetahui sumber atau dalil dalam bagi ibadah tersebut. Walau bagaimanapun, telah jelas sekali di dalam al-Quran yang membawa petunjuk kepada semua, sepertimana firman Allah s.w.t "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu menjadi orang yang bertakwa". al-Baqarah 2: 183. Oleh yang demikian, ibadah puasa bukan sesuatu ibadah yang boleh dipertikaikan lagi pelaksanaannya. Dengan jelas sekali Allah swt memerintahkan umat Nabi s.a.w agar berpuasa sebagai satu tuntutan yang wajib ke atas umat Islam. Bahkan, puasa juga merupakan salah satu rukun daripada Rukun Islam yang lima.

Keberkatan dan kelebihan yang ada pada bulan Ramadan, dalam dilihat melalui hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w, juga memberikan gambaran yang sangat jelas kepada kita tentang kelebihan tersebut. Antaranya;

1. Daripada Abi HUrairah...

bersambung...

No comments: