Friday, September 28, 2007

sambungan....

Daripada Abi Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Barang siapa yang berpuasa pada bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukan sebelum daripada itu" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Satu lagi hadith Nabi s.a.w daripada Abi Hurairah r.a sabda Nabi s.a.w: "Apabila tiba bulan Ramadan dibukakan pintu-pintu Syurga, dan ditutup pintu-pintu Neraka serta Syaitan dibelenggu". (riwayat al-Bukhari)

Mungkin apa yang disebutkan di atas adalah terlalu sedikit daripada sekalian hadith Rasulullah s.a.w yang banyak. Berbilang lagi hadith Rasulullah s.a.w yang bukan sahaja tertumpu dalam menyatakan kelebihan bulan Ramadan, bahkan dalam menerangkan amalan dan perbuatan yang boleh dilakukan dalam bulan tersebut berdasarkan hadith yang sahih lagi tetap. Di sini, bukan niat penulis untuk terus membawa semata-mata dalil sahaja. Tetapi cuba untuk menimbulkan beberapa lontaran minda untuk kita berfikir sejenak.
1. Adakah bulan Ramadan kali ini merupakan bulan ramadan terakhir buat diri kita?
Mungkin jika dirujuk kepada usia yang muda, tidak pernah kita terfikir demikian oleh kerana tanggapan dan anggapan yang ada pada diri kita iaitu perjalanan kehidupan kita masih jauh. Bak kata pepatah "baru setahun jagung". Maknanya, ruang masa untuk kita bertemu Ramadan akan datang adalah sangat cerah. tetapi, saban hari terpampang di media, kematian kini datang dengan pelbagai cara dan usaha. Dibunuh, membunuh diri, kemalangan, bala bencana, kematian mengejut, mati lemas dan pelbagai cara lagi yang tidak perlu difikirkan. bahkan, usia tua tidak bermakna telah tersenarai untuk menerima kematian, sedangkan bayi kecil yang baru menjenguk cahaya dunia juga tidak terlepas daripada menerima kematian. Oleh sebab itu, kedatangan kematian adalah sesuatu yang tidak dapat dijangka dan tidak mengenal usia.
Seperti firman Allah s.w.t "maka apabila tiba ajal seseorang, tidak akan dilambatkan walaupun sesaat, dan tidak pula dipercepatkan sesaat". (al-Araf 7: 34). Dengan itu, usahlah kita mengharapkan kedatangan Ramadan akan datang sedangkan ramadan kini kita mensia-siakannya. Jadi, ambillah kesempatan ramadan kali ini untuk penuhinya dengan membuat kebajikan untuk bekalan kita di akhirat nanti. Anggaplah, ramadan kali ini merupakan ramadan terakhir buat kita.
bersambung....

No comments: